Văzând unele rezultate prezentate într-o conferință de presă, clar este că liberalii au făcut o nominalizare inspirată cu avocata și artistul plastic Corina- Geanina Terci pe postul de subprefect de Tulcea. În numai 4 luni de la instalare într-un post de asemenea răspundere, Geanina Terci nu doar că a confirmat așteptările, dar pregătirea solidă, profesionalismul cu care vine în administrația publică sunt acestea un garant al îmbunătățirii actului administrativ, al modernizării și eficientizării Instituției Prefectului. Câte ceva a vorbit Geanina Terci, despre munca sa de subprefect, în recenta conferință de presă de la PNL. Am solicitat un dialog pe subiect și doamna subprefect l-a acceptat cu plăcere.

Reporter: Doar 4 luni s-au scurs de la numirea ca subprefect din partea PNL. Conform protocolului Coaliției, funcția de secretar general de Prefectură revenea tot PNL, dar încă nu…e. De ce?

Geanina Terci: Secretarul general este numit prin Decizie a primului ministru pentru o perioadă de șase luni, până când va deveni titular pe acel post în urma promovării concursului. Conform protocolului alianței PNL-PSD, funcția de secretar general al Instituției Prefectului județului Tulcea revine Partidului Național Liberal. Secretarul general propus de noi și-a desfășurat activitatea pentru o perioadă de 6 luni, de la 01.04.2022 până la 01.10.2022. Ulterior, deși vorbim despre un foarte bun specialist, cu experiență în administrație, a fost timp de 5 ani (2016-2021 ) șeful Serviciului juridic din cadrul Consiliului Județean Tulcea, PSD s-a opus numirii sale pentru încă șase luni. Paradoxul este că Instituția Prefectului Tulcea are un mare deficit al consilierilor juridici și, prin întârzierea numirii secretarului general, care este jurist cu experiență în administrație, activitatea serviciului juridic este îngreunată și mai mult prin numirea șefului serviciului juridic ca secretar general interimar.

Rep: Ce atribuții vi s-au dat și cum le gestionați, fiind nou venită în sistem?

G.T.: Prin Ordinul prefectului, mi-au fost delegate mai multe atribuții, cele mai importante fiind: atribuţiile rezultate în urma aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu, sens în care convoc în şedinţe lunare comisiile care au ca obiect punerea în aplicare a acestor legi; monitorizarea respectării Constituţiei României, republicată, şi aplicarea unitară a legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, precum şi a celorlalte acte normative de către autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile publice deconcentrate, la nivelul județului prin elaborarea studiilor şi rapoartelor cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare, precum şi a propunerilor privind îmbunătăţirea stării de legalitate și înaintarea acestora prefectului. Nu este foarte ușor să lucrezi în administrație, nu este foarte ușor nici din perspectiva mixului politic din conducerea instituției, dar ne străduim să ne onorăm sarcinile cât mai bine cu sprijinul profesioniștilor din Prefectură.

Rep: Problema actelor cu caracter reparatoriu, fondul funciar, cu impact la cetățean. La Tulcea, cum stăm cu retrocedarea terenurilor agricole?

G.T.: Am identificat un număr de 130 de cererei nesoluționate, depuse de petenți înainte de anul 2020 și ne-am fixat ca și scop soluționarea cu celeritate a acestora sau restituirea celor incorecte/incomplete comisiilor locale de fond funciar. În condițiile în care cadența soluționării cererilor de fond funciar era de 20 de dosare pe lună, în noiembrie și decembrie 2022, am intrat în comisia de fond funciar cu un număr de 82 de dosare. Ne-am fixat un target îndrăzneț, respectiv acela de a soluționa, până la sfârșitul anului, toate dosarele vechi, astfel încât, în cel mai scurt timp să ajungem la zi. Oricum, comparativ cu alte județe din țară, avem un număr mult mai mic de dosare nesoluționate, ceea ce susține ideea că este un domeniu de care Instituția Prefectului Tulcea, de-a lungul anilor, s-a preocupat permanent.

Rep: Spuneați în conferința de presă de la partid că vreți să implementați proiectul arhivei electronice la Prefectură. Care sunt atuurile unui astfel de demers?

G.T.: Arhiva electronică este un instrument absolut necesar pentru desfășurarea activității oricărei instituții administrative. O arhivă digitală pentru documentele istorice ale Prefecturii este un deziderat firesc și necesar și sperăm să apară și fondurile necesare pentru pentru implementarea unui astfel de proiect.

Rep: Serviciul juridic este rotiță importantă în angrenajul administrativ la nivel de Prefectură. De ce pleacă juriștii din Prefectură?

G.T.: Este adevărat, serviciul juridic are multe dintre responsabilitățile instituției și, în acest moment, ceea ce acum șase-șapte luni rezolvau 10 juriști, o fac doar 5. Dosarele de fond funciar, litigiile din instanțele de judecată și legalitatea hotărârilor consiliilor locale din județ și ale Consiliului Județean precum și diverse alte petiții de la cetățeni și de la diverse instituții care trebuie să primească răspuns specializat în termen legal, sunt atribuțiile serviciului juridic. Sarcinile nu sunt puține și nici ușoare, iar salariile angajaților din instituție sunt blocate de câțiva ani, în sensul că nu au mai fost indexate, comparativ cu cele ale omologilor salariaților noștri din unitățile administrativ- teritoriale și din Consiliul Județean. Este neplăcut și neonorant pentru specialiștii noștri, care îi verifică pe cei ai primăriilor din județ, să aibă un salariu cu mult mai mic. Probabil că acesta este motivul principal pentru care angajații noștri se reorientează către alte locuri de muncă.

Rep: Aveți idee, cât mai stă Prefectura într-un sediu închiriat? Legea interzice acest lucru! Sunt demersuri pentru sediu nou?

G.T.: În ceea ce privește spațiul în care ne desfășurăm activitatea, se cunoaște foarte bine faptul că de ani buni funcționăm într-un spațiu închiriat de la o persoană juridică, spațiu pentru care plătim o chirie foarte mare, la care se adaugă și costul utilităților, de asemenea, foarte mare. Conform prevederilor legale, ar trebui să ne desfășurăm activitatea într-un spațiu propriu, al statului, nicidecum al unei persoane juridice. Tergiversarea achiziționării unui spațiu propriu a apărut și din cauza mandatelor de scurtă durată ale prefecților din ultimii ani, acest aspect i-a împiedicat să-și susțină demersurile până la capăt. O altă problemă a constituit-o faptul că nu a fost identificată o clădire care să corespundă necesităților noastre și normativelor impuse de minister. De-a lungul anilor s-au făcut nenumărate demersuri de către prefecți și de către personalul instituției pentru achiziționarea unui spațiu potrivit activității noastre, în care să activeze și cele două servicii care ne sunt subordonate, serviciul de pașapoarte și serviciul permiselor de conducere, demersuri care par, în ultima vreme, mai aproape de a se concretiza. Noi îndrăznim să sperăm că vom avea în curând un sediu nou, dar acest ” în curând” nu știm când se va concretiza, poate la sfârșitul acestui an, poate al anului viitor…Este greu de apreciat o dată pentru că nu depinde de noi ca și instituție.

N.A.

+ There are no comments

Add yours