Bugetul a fost aprobat, bani sunt. Destui, cât să facă treabă în acest an pe prioritățile municipiului, echipa primarului Ștefan Ilie. Au mai ieșit o dată în public tus’patru cu angajamente, fiecare pe felia lui de activitate, când au spus ce-au găsit și ce-au de gând să facă, iar momentul acela cu “să facă” a venit. Din prima, direcția de cheltuit banul public în acest an e clară: investiții și funcționare eficientă a administrației. Ponderea investițiilor în bugetul local aprobat, 52,4% (160 milioane lei). Ponderea cheltuielilor cu funcționarea, 47% (145 milioane lei). Și unde merge fiecare leuț a explicat în detaliu primarul Ștefan Ilie, iar viceprimarii George Șinghi și Dragoș Simion au enumerat prioritățile din portofoliile lor care vor avea finanțare.
Străzi, parcări, ape pluviale și gaze. Acestea sunt prioritățile municipiului reieșite din dialogul cu cetățenii- spunea Ștefan Ilie. Peste 30 km de străzi vor intra în reabilitare cu bani de la bugetul local, cu bani europeni. Un adevărat discurs a ținut primarul pe ceea ce înseamnă reabilitare stradă în ansamblul ei: cu lucrări de reabilitare sistem rutier, rețea canalizare ape pluviale, menajeră, rețea apă potabilă, cablaj metropolitan, rețea iluminat public. Pentru ca odată terminată strada, să nu mai fie spartă, cum se făcea înainte. Și mai întâi trebuie făcută reabilitarea infrastructurii din interiorul orașului, apoi continuare spre margini. De aici încolo toate autorizațiile de construire vor avea luat în calcul accesul la utilități. Întâi utilitățile și apoi proiectul, ca în orașele din Uniunea Europeană- spunea primarul Ștefan Ilie.
Garajiada va continua. Altfel, municipiul nu va avea nicio șansă la noi parcări, la spații verzi, locuri de joacă pentru copii și, de fapt, la schimbarea la față a orașului, anticipată peste vreo 6-7 ani. Primarul e conștient că garajiada îl poate costa un nou mandat de primar și își asumă riscul. Sunt și bani prevăzuți într-o primă etapă din acest an. 38.000 de mașini circulă zilnic prin municipiu. Sunt 1.800 de garaje. Unele sunt de fapt garsoniere, altele magazii. ”Sunt identificate patru zone pentru demolare garaje, deja unii proprietari demolează ei singuri, iar unde situația impune va interveni primăria”- spunea Ștefan Ilie. Treaba asta nepopulară, clar va creea disconfort, dar confortul general primează acum. Garajul era o cerință a vremii postdecembriste, la numărul de mașini de atunci, azi nu mai e. Garajiada a început deja cu zonele Aleea Merișor (E3), Antenei (partial), Parcul Victoria, se mai au în vedere zone centrale ( Grădina de vară, Parcul Personalităților), și în cartiere. Locul lor va fi luat de parcări, inclusiv subterane/supraterane, locuri de joacă pentru copii. Ex. Pe locul a 100 de garaje se pot creea peste 150 de locuri de parcare, peste 300 locuri etajate.
Energoterm va dispărea. Tot Ștefan Ilie își asumă și riscul închiderii celei mai păguboase societăți a primăriei: Energoterm. CAF-ul se va închide în acest an, de fapt se va transforma- spunea Ștefan Ilie în conferința de presă. CAF-ul la Tulcea a fost o soluție pentru încălzirea orașului la început. Ar trebui să furnizeze căldură și apă caldă la peste 50.000 de utilizatori, ca să-și justifice menirea. Astăzi, CAF-ul deservește circa 4.000 de utilizatori. Are circa 6 milioane lei datorii istorice, bani neîncasați.”Nu înțeleg de ce Energoterm nu a încasat”- se arăta mirat Ștefan Ilie. Soluția lui la Energoterm-ul de azi? Centrale termice de cartier, inclusiv sprijin din partea primăriei pentru persoanele cu venituri mici la achiziționarea acestor centrale.
Gaze la case. Din 2003 aducțiunea de gaze naturale nu mai e atributul exclusiv al primăriei. De gaze naturale la municipiu s-a ocupat Tulcea Gaz, cu preponderență în zonele aglomerate (de blocuri). Zonele de case au cam rămas …fără. De-abia acum primăria lucrează să depună proiecte pentru eligibilitate la aducțiunea de gaz în zonele de case, prin linii de finanțare cu resurse inteligente, deschise anul trecut, cât și resurse proprii. Mai durează.
Subvenții mai mici. Ștefan Ilie a subliniat în mai multe rânduri, să audă până la ultimul cetățean al municipiului: cu riscul scăderii popularității va lua acele măsuri dure care să aducă managementul societăților din subordinea primăriei “pe linia de plutire”. Se înțelege clar de aici că se va umbla la nivelul subvenției. Se înțelege clar că de-a lungul timpului, conducerile acestor societăți nu s-au omorât cu diminuarea pierderilor pe considerentul că “lasă, oricum primăria plătește”. Primarul zice că nu mai plătește pentru managementul defectuos. ”Ce funcționează, vom promova- ce nu funcționează, vom închide!”- slogan inventat de Ștefan Ilie, pe loc.
Organigrama, gata până la sfârșitul acestei luni. Se ocupă în principal city managerul Nicu Bibu. Sublinia și el că direcționarea cu prioritate a banului public spre investiții și cheltuieli de funcționare arată clar drumul la care s-a angajat echipa liberală de la conducerea Tulcei: scoaterea orașului din trecut și integrarea lui în rândul orașelor civilizate. Într-o primă etapă, cheltuielile de funcționare vor fi diminuate cu 3 milioane lei față de anul trecut și se va ajunge la o scădere de circa 10 milioane. Dacă nu taie frunză la câini, niciun funcționar nu trebuie să dispere că va fi disponibilizat, ci dimpotrivă, sunt servicii deficitare unde vor fi angajări. Organigrama, ca parte a acestui efort, va fi finalizată până la finele acestei luni și trimisă spre avizare ANFP.
Două ore, primarul, cei doi viceprimari și city managerul au vorbit continuu despre bugetul aprobat, ce vor face cu banii în acest an. O plăcere să-i asculți pe Dragoș Simion vorbind despre mașinuțele lui măturătoare și WC-urile inteligente, pe George Șinghi despre străzi și ‘jde proiecte pe PNRR, digitalizare, pe Nicu Bibu despre jocuri, șocuri, concursuri și organigrame și nu în ultimul rând pe Ștefan Ilie care le știe pe toate. Ce-o să iasă din bugetul ăsta, pentru Tulcea, vom vedea!
N.A.






