Seminar interesant pe turismul deltaic, la Gura Portiței. Un resort situat la vreo 50 km sud de Tulcea, considerat de unii exclusivist; o limbă de nisip care desparte Delta de Marea Neagră. Acum după ce turiștii au plecat, o destinație aleasă de Asociația de Management al Destinației Turistice Delta Dunării și Consiliul Județean, pentru a pune concluzii pe starea turismului în Delta Dunării în acest al doilea an pandemic 2021 și, mai ales, ce-i de făcut în continuare. Așadar, discuții la sala de conferințe a Satului de Vacanță- Gura Portiței, de-o parte cu oficialii Cătălin Țibuleac- președintele AMDTDD, Marius Strat -șeful Centrului Național de Informare și Promovare a Județului Tulcea , Cătălin Balaban- vicepreședintele Federației Organizațiilor Producătorilor de Pește din Delta Dunării , Gabi Dițu- administrator Sat de Vacanță Gura Portiței, primarii Eugen Ion (Jurilovca) și Vitali Fenoghen (Sarichioi) iar prin Skype Alin Chipăilă- președinte APT și primarul de Crișan, Silviu Rahău și, de cealaltă parte, cu un grup consistent de ziariști din Constanța, București și Tulcea. Concluziile? La fel ca și seminarul în sine, interesante. Iar părerea fiecărui intervenient în discuții a captat atenția jurnaliștilor, acestea venind de la oameni care se ocupă direct de turismul în Deltă, și nu numai de turism. Instituțiile arătate cu degetul în jos? Statul însuși, prin ARBDD. Niciun reprezentant al acestei instituții nu a fost prezent să dea replică.
Țibuleac a făcut o analiză comparativă. Vulgară comparație, dar cel puțin în zona de turism, pare că ARBDD trage în hăis, AMDTDD trage în cea. Păi, d’aia nici nu merge treaba. Cătălin Țibuleac citează date statistice oficiale pe sosiri turiști în județ (2017-2020) cam așa: În 2018 județul s-a remarcat (conform INS) cu o creștere de 67% a numărului de turiști comparativ cu 2017 (primul loc în România). În 2019 numărul turiștilor s-a menținut pe același trend crescător, înregistrându-se o prezență a numărului de turiști cu 2% mai mare față de 2018. Inclusiv în anul pandemic 2020, comparativ cu 2017, când AMDTDD nu era înființată, numărul turiștilor avea o creștere de 15% ca urmare a strategiei Asociației de a promova județul Tulcea ca cea mai sigură destinație în context pandemic. Ce spune AMDTDD despre numărul de turiști- sosiri? 125.181 în 2019, 83.138 în 2020 și 111.824 turiști în 2021 (perioada ianuarie-august). Creștere cu 34,5% față de aceeași perioadă din 2020. Cum spunea și Țibuleac în seminar “Este aberant să spui, tu ARBDD, că în Deltă, în 2020, am avut doar 44.000 de turiști iar în 2021 am avut doar 35.000 de turiști.” Și restul unde au fost? În 2020 au fost eliberate 105.380 de permise de intrare în Rezervație. Restul, vreo 43.000 unde s-au cazat? La negru? Atât de mulți? În 2021, până în august au fost eliberate 104.000 de permise iar ARBDD spune că au fost ceva peste 30.000 de turiști. Restul de vreo 70.000 de oameni unde s-au cazat? Ce a vrut să sublinieze Cătălin Țibuleac cu aceste statistici? Comunicarea dezastruoasă ARBDD- operatori economici- comunități locale. Sau mai pe șleau spus: noua conducere a Rezervației habar nu are de realităților Deltei Dunării, de prioritățile de aici și, îndeosebi, de soarta oamenilor care trăiesc aici. Și, în mod cert, în privința turismului în Deltă, a promovării acestuia ca șansă pentru comunități, în armonie deplină cu biodiversitatea naturii lăsate pe aceste meleaguri de Dumnezeu, ARBDD și AMDTDD vorbesc limbi diferite. Ceva nu merge deloc în Deltă: Nu poți să spui tu, guvernator, că “șacalii reprezintă o atracție turistică” din moment ce, în realitate, sunt un real pericol pentru oameni, dar și pentru faună. Si acum, ca să echilibrăm cumva câteva aberații lingvistice sublime exprimate de Atena Groza cu “Delta Dunării este ca o biserică unde intri…” și Cătălin Țibuleac după care “Delta este un muzeu care poate fi vizitat…” Poate cei doi lideri se hotărăsc ce avem la Tulcea: biserică sau muzeu?! Hai, noroc!
Soluția pentru un Resort, gen Gura Portiței-Island, este turistul străin
Cum spuneam, foarte interesante discursurile tuturor participanților la seminar, fiecare pe felia lui de atribuțiuni; cu realități din comunitățile de lipoveni pe care le conduc Eugen Ion la Jurilovca și Vitali Fenoghen la Sarichioi, cu aberații ce țin de legislativ, de neînțeles pentru localnici. Dar foarte interesantă și ideea care s-a desprins privind șansa de supraviețuire a unui operator de turism, în cazul de față, al resortului Satul de Vacanță- Gura Portiței: fără turiști străini, cu prețuri de rigoare, resortul nu are viitor. Investitorul are perfectă dreptate dacă ne uităm că România vrea să atragă turiști dar este singura țară din Europa care nu are site de promovare turistică destinată străinilor (Ziarul Financiar.ro). Cum naiba să ne vină turiștii dacă nu-i invităm? Un consultant în turism spune că cea mai bună perioadă de promovare a unei țări este în momentele de criză însă, guvernanții nu au făcut nimic în această direcție (…) Mediul privat vrea o promovare a României dar e nevoie de sprijin guvernamental, însă guvernanții nu cred în turism(…) Un site reprezintă o carte de vizită a țării, însă România nu dispune nici de aceasta.
Acuma, dacă cineva încă nu știe, sprijinul statului pentru sectorul turistic e zero. Asociația Delta Dunării a mizat pe profesioniști în fotografie și filme documentare, pe vloggeri, pe oricine dinafară care să promoveze Delta și a pus la dispoziție, uman și tehnic, tot ce are. Cel puțin pe doi a pariat,sperăm, cu noroc! Pe promovarea internațională a gastronomiei locale prin vloggerul Mark Wiens și, punctul forte, pe realizatorul BBC Charlie Ottley la realizarea documentarului Wild Danube. Documentar care va fi difuzat, în serial, în toată lumea, peste puțin timp.
În cele din urmă,cum spunea și președintele Cătălin Țibuleac la seminar, “Ne dorim un an turistic mai bun. Delta merită și trebuie promovată intern și internațional!” Noroc!
N.A.
+ There are no comments
Add yours