La „Diversele” ultimei ședințe de Consiliu Județean, din 31 octombrie a.c. consilierul AUR, Sorin Zaharcu, a abordat teme generoase precum “aeroportul”, un pic „aquaservul”, șI “concesionările” din Deltă, subiecte despre care a făcut vorbire în interviuri anterioare, dar acum completate cu aspecte noi. Aspecte pe care domnia sa le crede importante, de adus la cunoștința publică.
Despre subvenționarea aeroportului…
Reporter: Ați apăsat, în luarea de cuvânt la „Diverse”, pe subvenționarea Aeroportului Internațional Delta Dunării. Ce ne puteți spune despre acest subiect? Ce este în neregulă cu subvenționarea?
Sorin Zaharcu: Ce pot să vă spun? Doar vedeți că, în ciuda avertizărilor din presa națională și la ultimele demersuri realizate de către reprezentanții FACIAS privind modul defectuos de implementare a fondurilor europene, funcționarea aeroportului este posibilă datorită voinței Executivului Consiliului Județean Tulcea, care alocă sume imense pentru funcționarea acestuia, funcționare care asigură un trafic aproape inexistent. Voi face toate diligențele necesare în vederea susținerii cheltuielilor pentru serviciile publice acolo unde este necesar și nu pentru a întreține camarila de partid ca sinecuri politice. Mai mult decât atât, după cum știți, dl director general al aeroportului Tulcea este pensionar și membru al Consiliului de administrație al operatorului regional de apă și canalizare din județul Tulcea, Aquaserv SA Tulcea. Dacă vă uitați în palmaresul profesional al dlui director, ce mari realizări puteți observa, atât în plan privat, cât și în plan public?
Rep: Și dacă acum era director general Constantin Albu, un profesionist, care a mai fost la comanda aeroportului mulți ani, traficul stătea altfel la aeroportul tulcean? Era funcțional aeroportul?
S.Z: De ce nu angajăm persoane competente în funcțiile de decizie? De ce nu alocăm bugetele necesare acolo unde este nevoie? De ce nu asigurăm servicii publice de calitate, la standarde europene? De ce să nu respectăm condițiile minime de viață pentru întreaga populație a județului Tulcea? Ce s-ar fi putut realiza cu cele aproximativ 80 de milioane de lei alocate din bugetul Consiliului Județean Tulcea pentru funcționarea aeroportului? Foarte multe lucruri! Știți că avem împrumuturi pentru susținerea anumitor investiții importante, necesare în județul Tulcea, și pe de altă parte irosim banii județului Tulcea pe tot felul de fantasmagorii? Este mai simplu să menținem o structură de personal fără performanțe economice decât să găsim soluții pentru menținerea activității acestui aeroport, a cărui finanțare să fie asigurată din surse, altele decât cele de la Consiliul Județean Tulcea.
Rep: Vorbiți de soluții. Aveți vreo soluție pentru resuscitarea acestui aeroport?
S.Z: Am transmis o solicitare de promovare a unui proiect prin Consiliul Județean Tulcea, prin care să se realizeze un audit de funcționare al aeroportului Tulcea, audit care să fie realizat pe baza unor teme de natură financiară și fiscală și de către o companie specializată în domeniul fiscal, aflată printre cele care acordă sprijin Guvernului României, pe baza ofertelor primite, adică o selecție transparentă, în conformitate cu legislația națională de achiziții. Nu înțeleg de ce se ascund aceste lucruri, de ce se evită punerea în aplicare a unei asemenea strategii. Oricum, este de notorietate că, la aeroportul Tulcea, au fost realizate investiții importante care nu sunt puse în valoare și sunt, implicit, ineficiente din punct de vedere economic. Nu există trafic de pasageri!
Rep: Dar o analiză serioasă înțeleg că ați solicitat și la Aquaserv, al cărui management îl considerați “cu probleme”. Se întâmplă ceva acolo pentru îndreptarea societății pe drumul cel bun?
S.Z: Este lesne de înțeles și vreau să fac cunoscut pe toate canalele că este necesară o analiză permanentă, deoarece managementul acestei companii a ratat șansa implementării unei investiții importante în județul Tulcea, de peste 240 de milioane de euro, deoarece, în cadrul finanțărilor disponibile până în decembrie 2023, această companie a reziliat contractul de finanțare. În acest moment, se află în faza de accesare a unui credit de 25 de milioane de euro, credit garantat de către Consiliul Județean Tulcea și Consiliile locale din banii noștri, în vederea efectuării plăților angajate în contractul reziliat. În paralel, este necesară accesarea unei alte finanțări care poate fi disponibilă în acest moment. Este o problemă de management, deoarece lucrurile se desfășoară greu, nu există o viziune clară a personalului care să conducă la accelerarea proceselor de achiziție a contractelor de lucrări, de monitorizare și de implementare a acestor investiții. Practic, pe lângă viziune, nu dispun nici de resursele umane necesare (personal la compartimentul de achiziții și la unitatea de implementare). Este un semnal pe care îl voi aduce în fața plenului Consiliului Județean Tulcea ori de câte ori am ocazia!
Despre concesionările păguboase…
Rep: În plen ați ridicat de câteva ori și problema concesionărilor de terenuri din Deltă, sursă importantă de venituri pentru bugetul județului. Aici ce nu funcționează, după părerea dvs…?
S.Z.: Aici putem vorbi de multe lucruri: de neglijență, de incompetență și, de cele mai multe ori, de ignoranță. Am transmis mai multe solicitări, iar răspunsurile îmi confirmă aceste lucruri. Concesiunile sunt o sursă certă de venituri substanțiale pentru bugetul Consiliului Județean Tulcea, implicit pentru județul Tulcea, pentru toți cetățenii, care pot asigura conform ultimelor redevențe contractate până la 20 de milioane de euro anual. Surpriza mea este una mare. Cum este posibil ca o concesiune aflată în litigiu — iar acest litigiu este clarificat de instanțele judecătorești în favoarea Consiliului Județean Tulcea — să nu fie scoasă ulterior la licitație timp de 7 ani? Ce se întâmplă în toți acești ani pe acest teren? Personalul care administrează patrimoniul județului nu are atribuții de control? Sunt extrem de ignoranți, iar când soliciți explicații, sunt deranjați că li se cere socoteală. Cei care trebuie să își facă treaba nu se ocupă. Datorită activității mele din cadrul Consiliului Județean, primesc informații de la diverse persoane și ONG-uri că, în amenajarea agricolă Chilia Veche, au ars peste 1000 ha, iar în amenajarea Pardina au fost inundate peste 100 ha de culturi înființate, sau de alte încălcări ale contractelor de concesiune. Îmi este jenă de atitudinea acestor reprezentanți deoarece neagă că au atribuții de control, fapt contrazis de prevederile art. 3.9. a contractelor de concesiune și a documentațiilor de licitatie conform hotărârilor de Consiliul Județean Tulcea, atunci când sunt scoase la licitație anumite amenajări agricole și piscicole.
De ce nu sunt scoase toate amenajările agricole și piscicole la concesiune, cele care nu au contracte de concesiune și care nu sunt în litigiu? Sau, acolo unde aceste amenajări se află în litigiu, de ce nu se scot cu clauză suspensivă până la soluționarea litigiului, așa cum a mai fost realizat până acum? De ce? Sunt, cu siguranță, interese sau îi putem acuza de incompetență! Vă rog să mă credeți că vin cu explicația că ar fi vrut să le transfere la UAT-urile din aria administrativă a acestora. De ce nu le-au transmis până în acest moment?
Rep: Domnule consilier, aduceți critici, aduceți argumente, dar soluții aduceți? Răspunsurile funcționarilor din Consiliul Județean sunt formale, nu vă satisfac. Dar cu un proiect de hotărâre în vreunul dintre domeniile unde vedeți incompetență și nepăsare, nu veniți în Consiliul Județean?
S.Z: La un control amănunțit al diverselor organe de cercetare ale statului român pe această tematică, vă rog să mă credeți că nu țin ca justificare aceste răspunsuri formulate de funcționarii CJ. Este necesară o discuție cu concesionarii, pentru a putea identifica toate problemele pe care le au, dar și cu potențialii doritori de participare la viitoarele proceduri de concesiune, pentru a putea rezolva doleanțele acestora, în corelare cu atribuțiile legale pe care le are Consiliul Județean Tulcea în derularea contractelor de concesiune și pentru a asigura un cadru instituțional solid și predictibil, în interesul comun. Suplimentar, consider că este necesar în paralel și în acest caz să fie pus în discuție un alt proiect de Consiliu Județean Tulcea, propus de mine, pentru realizarea unui proiect de investiții care să susțină în principal: un sistem de alimentare cu apă și irigații, pentru diminuarea efectelor secetelor prelungite asupra populației și agricultorilor; asigurarea condițiilor de transport ale localităților izolate din Delta Dunării și a habitatelor din Delta Dunării; protecția împotriva inundațiilor în cazul perioadelor prelungite de ploi. Sunt chiar oprit pe stradă și felicitat pentru ceea ce fac. Vreau să înțelegeți că îmi fac doar atribuțiile de consilier județean, așa cum am depus jurământul.
N.A.







