Un aeroport către nicăieri
Reporter: Dar s-a investit masiv în acest aeroport…
Sorin Zaharcu: Trebuie precizat că investițiile nu au fost deloc neglijabile. Anul 2015 – a fost contractată o finanțare europeană nerambursabilă de aproximativ 12 milioane euro, pentru proiectul „Modernizarea suprafețelor de mișcare, extinderea pistei și a platformei de îmbarcare–debarcare pentru Aeroportul Delta Dunării Tulcea”. Conform studiilor realizate pentru obținerea finanțării se estima: operarea a 3 curse interne pe săptămână în anii 2017–2018, cu peste 120 de pasageri, creșterea la 4 curse în 2019 și 5 curse în 2020, introducerea de curse low-cost cu 6 frecvențe săptămânale în 2017, ajungând la 8–9 în 2018–2019 și 9 frecvențe începând cu 2020. Realitatea? O glumă! Ați văzut vreodată așa ceva întâmplându-se, avioane pe pista aeroportului Tulcea? Avioanele există doar în capul administratorilor aeroportului! În ultimii ani au mai fost realizate alte investiții importante: Anul 2019 „Creșterea siguranței și securității pasagerilor pe Aeroportul Delta Dunării Tulcea” – proiect în valoare de aproximativ 14 milioane euro. Anul 2019 „Creșterea siguranței și securității pasagerilor pe Aeroportul Delta Dunării Tulcea” (o continuare/repetare de obiective), în valoare de aproximativ 3 milioane euro. Anul 2022 „Modernizare și extindere terminal pasageri. Modernizarea platformei de îmbarcare–debarcare și a căii de rulare Alfa (construite în 1973). Construirea unei platforme dedicate activităților de degivrare/antigivrare aeronave” – proiect în valoare de aproximativ 39 milioane euro. Pentru această investiție, studiile de finanțare au prognozat: începerea operării de curse charter și low-cost cu aeronave de capacitate mare (2–3 curse/săptămână în sezonul estival), continuarea cu o creștere anuală corelată cu PIB-ul, începând cu anul 2029, operarea de curse interne cu aeronave de 48–72 locuri, cu 3 curse/săptămână, ajungând la frecvență zilnică în anul 2031.
Rep: Am înțeles că și Camera de Conturi, în auditul pe 2022, a găsit mai multe nereguli de management. Puteți proba toate aspectele precizate?
S.Z: Eu am utilizat întotdeauna, în această activitate, informațiile publice, documentele la care am avut acces și mai ales cele care sunt disponibile publicului, în ciuda obstrucțiilor întâmpinate. Vă pot pune la dispoziție toate aceste documente.
Rep: Din informațiile prezentate de către directorul Aeroportului „Delta Dunării” Tulcea, dl. Vâlcu Stoian, urmează ca în luna septembrie 2025 să opereze pe aeroport 6 curse charter. Ce ne puteți spune despre acest aspect?
S.Z: Este, într-adevăr, un aspect pozitiv, dar trebuie să privim lucrurile în context. Este vorba de cetățeni israelieni aflați în tranzit, care vor folosi aeroportul Tulcea pentru a ajunge la Uman, în Ucraina, deoarece nu pot ateriza pe aeroporturile din Ucraina și sunt nevoiți să facă peste 500 km cu autocarele de la Tulcea până acolo. După încetarea războiului, aceste curse vor dispărea. Nu vorbim de turiști care vin să viziteze Delta Dunării, ci de un caz de forță majoră. Nu este rezultatul unor eforturi sau convenții ale reprezentanților aeroportului Tulcea pentru a aduce curse regulate pentru cetățenii tulceni, ori chartere turistice pentru deltă. Pot spune cu certitudine că rezultatul economic al administrării aeroportului este un dezastru, iar efectul social este ZERO! Poate statul Israel ar trebui să susțină financiar aceste curse, având în vedere că sunt în interesul său, dar nu putem prezenta această situație ca pe un „revirement” al Aeroportului Tulcea. Am primit o informație de la colegii consilieri din comisia economică, la începutul anului 2025 și, sincer, pare desprinsă din manualul de risipă cu bani publici. Știați că directorul general al aeroportului, împreună cu membri ai Consiliului de Administrație, au plecat într-o „delegatie oficială” în Turcia la o conferință pe teme de aviație, pentru a se întâlni cu niște companii aeriene? Până aici, nimic spectaculos. Dar stați să vedeți: costul a fost de 6.000 de euro/persoană, la care se adaugă cheltuieli de deplasare, cazare și alte costuri asociate.Toate acestea, evident, achitate din bugetul generos al aeroportului – adică, din banii asigurați de Consiliul Județean Tulcea. Și acum partea cea mai tare vine: rezultatul? ZERO! Niciun contract, niciun investitor, nicio companie nouă care să aterizeze la Tulcea. Practic, o excursie de lux pe bani publici, cu raport final cât o foaie albă. Mă întreb retoric: chiar nu vi se pare că e prea mult? Eu cred că ne aflăm într-o competiție națională de incompetență ridicată la rang de artă. Iar Tulcea, din păcate, dă lecții. Un adevărat model de management catastrofal pe bani publici, demn de manuale – nu de economie, ci de „Cum să nu conduci o instituție publică”.
Rep: Dar vi s-a imputat, în ședința Consiliului Județean din ianuarie 2025, că dvs. ați inițiat proiectul de modernizare a pistei Aeroportului în 2014. Cum comentați?
S.Z: Îmi amintesc foarte bine. Este simplu să arunci vina pe altcineva ca să scapi de răspundere. În acea perioadă eram consilier al președintelui Consiliului Județean, Horia Teodorescu. Am fost chemat de către dl președinte al Consiliului Județean, Horia Teodorescu, la o discuție și mi s-a spus că proiectul trebuie realizat. Exact aceeași situație a fost și în cazul Bursei de Pește. Dar puteți verifica: nu am făcut parte din nicio unitate de implementare și nu am beneficiat financiar de pe urma acestor proiecte. De aceea vă recomand să analizați cu atenție toate detaliile. Tematica pe care o ridic nu are nicio miză electorală acum, iar acest interviu nu este plătit de mine, spre deosebire de majoritatea știrilor care circulă la nivel județean despre activitatea Consiliului Județean Tulcea.
Rep: Care este părerea dvs despre demersul FACIAS?
S.Z: Dacă aspectele semnalate de FACIAS în sesizările transmise către Consiliul Județean Tulcea sunt reale, cred că dl. președinte Horia Teodorescu ar trebui să ia măsuri în consecință. Nu o singură dată a spus că va da afară conducerea Aeroportului Tulcea dacă nu zboară avioane. Dar, până acum, ați văzut avioane la Tulcea? Dl. Vâlcu Stoian este membru PSD, după cum cred eu și un personaj important în structura organizației județene. Nu mă interesează veniturile sale, deoarece este pensionar, ci mă interesează actul administrativ și bunăstarea cetățenilor județului. În primul rând, cetățenii Tulcei sunt privați de servicii publice de calitate pentru că banii ajung într-o adevărată gaură neagră economică. De ce să ne împrumutăm pentru investiții care nu sunt fezabile economic și pe care nu le putem susține? Nu există o strategie clară, coerentă și pe termen lung pentru atragerea operatorilor aerieni și creșterea traficului aerian. Aeroportul este o gaură neagră pentru bugetul județean, nu un aeroport funcțional, profitabil și util comunității.
Rep: Aveți experiență managerială. Ați venit cu soluții?
S.Z. Da. Încă din anul 2021 am discutat privat cu dl. președinte Horia Teodorescu, chiar la domiciliul său, despre posibilitatea unificării aeroporturilor Tulcea și Constanța într-o singură administrație, care să elimine subvenționarea de către Consiliul Județean Tulcea, ținând cont de contextul politic de la Ministerul Transporturilor. Această discuție nu a primit niciun răspuns concret. Mai mult, în data de 2.07.2025, am solicitat Consiliului Județean Tulcea să inițieze un audit privind performanța economică a Aeroportului Tulcea, realizat de o companie de consultanță recunoscută la nivel guvernamental. Consider că acest audit este esențial pentru ca deciziile viitoare să fie fundamentate pe date reale. Cred că am ajutat, indirect, prin întârzierea răspunsului către FACIAS, să se găsească justificări pentru activitatea aeroportului din ultimii 13 ani, perioadă în care s-au plătit zeci de milioane de lei din bugetul județean pentru salarii de directori, achiziția câtorva utilaje și lucrări de modernizare, fără niciun efect real asupra traficului aerian. Nu doresc să intru în detalii legale despre modul de implementare a fondurilor nerambursabile – este treaba organelor abilitate. Am propus soluții pentru funcționarea aeroportului: cred că demiterea dlui Valcu Stoian și aducerea unor administratori competenți, tineri și întreprinzători, care să aibă forță de muncă, pot asigura un viitor viabil acestui aeroport. Am propus aceste soluții în solicitarea de audit de performanță economică. Dar decizia finală trebuie să fie luată de o instituție independentă, cu expertiză recunoscută în consultanță economică. Pun la dispoziție acest document pentru a demonstra clar temeinicia și transparența demersului meu.
Rep: De ce credeți că desființarea Energoterm a trecut prea ușor prin Consiliul local?
(continuare în numărul următor)
N.A.